Logo digitale-sociale-kaart.nl
Logo Financieel Paspoort
Logo voorzieningen.nl
HomeCapabel Taal › Training Taal op het werk
Zoom:

Training Taal op het werk

Doel

Het doel van de training Taal op het werk is het vergroten van de taalvaardigheid van werknemers, waardoor zij veel voorkomende situaties in de organisatie beter begrijpen en interpreteren, hierop kun-nen anticiperen en hun gedrag hierop kunnen afstemmen.

Toelichting

Een taal in de klas leren is één, de taal daadwerkelijk in de praktijk brengen is twee. Taal wordt pas leuk en je hebt pas echt iets aan taal als je er tijdens je dagelijkse werkzaamheden iets mee kunt. Dat je met meer zelfvertrouwen je werk kunt doen, dat de kwaliteit van je werk beter wordt, het contact met colle-ga’s en klanten leuker wordt en dat je kunt denken aan positieverbetering. De taallessen van Capabel Taal zijn dan ook helemaal op de dagelijkse praktijk gericht, afgestemd op de situatie van de werkgever en werknemer. Het geleerde in de les wordt in de praktijk toegepast en de praktijk wordt in de les ge-bracht.

Onze trajecten zijn maatwerk voor de individuele werknemer en steunen op drie pijlers:

· Sector- en functiespecifiek taalgebruik en jargon;

· Werkgeversspecifiek taalgebruik, jargon en groepstaal.

· Houding en gedrag van werknemers

· Sector- en functiespecifiek taalgebruik

Het is logisch dat werknemers in bepaalde gevallen zich het jargon uit de branche eigen moeten maken. Wij zetten hiervoor de branchegerichte leermiddelen van het ITTA in. Voorbeelden hiervan zijn: Taal-vaardigheid voor de detailhandel; Nederlands op de werkvloer voor de schoonmaaksector of Nederlands op de werkvloer in de motorvoertuigentechniek. Dit geldt tevens voor de vaktaal die verbonden is aan de functie die iemand uitoefent.

Werkgeversspecifiek taalgebruik, jargon en groepstaal

Voor werkgeversspecifiek taalgebruik, jargon en groepstaal gaan wij het bedrijf in en de werkvloer op. Het gaat hier om bijvoorbeeld veiligheid, gezondheid, werkoverleg, informatie vragen, instructies begrij-pen of kwaliteitszorg. Wij gaan op zoek naar instructies, brieven, verslagen, foto’s en inventariseren be-drijfsspecifiek jargon en groepstaal die essentieel zijn voor een goede onderlinge communicatie. De dagelijkse praktijk van de werknemer is hierbij de leidraad.·

Houding en gedrag

Bovenstaande taalvaardigheid hangt direct samen met het laatste hoofdthema van de duale component: houding en gedrag van de werknemer. Wat wordt er van hem verwacht? Wanneer is een formele houding vereist en wanneer wordt er juist informeel gedrag verwacht. Hoe dien je een verzoek in? Hoe maak je je mening kenbaar? Hoe moet je je opstellen? Wat wordt als beleefd ervaren? Hoe werk je in een multicultureel team: welke gedragsregels zijn er , hoe ga je om met ‘grapjes’ over buitenlanders? Ook deze communicatieve vaardigheid vereist allerlei taalhandelingen en kennis van de Nederlandse cultuur, die een werknemer nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.


Locatie (-s) waar u terecht kunt:

Capabel Taal BV
Bezoekadres: Zernikestraat 1-7
Postadres: Postbus 4233, 5604 EE Eindhoven
Telnr.: 040 286 83 51
E-mail: eindhoven@calder.nl

Route / kaart




Doelgroep

  • vanaf 14 jaar


Laatste wijziging: 14-6-2019 12:46:57

Capabel Taal

Bezoekadres:
Australiëlaan 14-16
3526 AB Utrecht

Postadres:
postbus 24066
3502 MB Utrecht

Telefoonnummer: 088 270 12 50

Telefoonnummer: 073 - 640 14 45

E-mailadres: info@capabeltaal.nl

Website: www.capabeltaal.nl


Route / kaart:


Doelstelling of kernactiviteit:
Om speciale aandacht te kunnen geven aan de Wet inburgering werden in 2007 taal en inburgering ondergebracht in een gespecialiseerd bedrijf: Capabel Taal.

Belangrijkste doelgroepen:
Onder het motto “wat de deelnemer al weet en kent hoeft hij niet meer te leren” biedt Capabel Taal dua-le inburgeringstrajecten aan voor inburgeringsplich-tige en –behoeftige deelnemers.