Logo digitale-sociale-kaart.nl
Logo Financieel Paspoort
Logo voorzieningen.nl
HomeKBO Best › Cliëntondersteuning Wmo
Zoom:

Cliëntondersteuning Wmo

Doel

In de Wmo 2015 is een groot deel van de zorg overgeheveld naar gemeenten. Als burgers zorg en/of hulpmiddelen nodig hebben, melden ze dit bij hun gemeente. De gemeente onderzoekt vervolgens welke ondersteuning de hulpvrager nodig heeft. Gedurende dit onderzoek heeft de aanvrager recht op gratis bijstand door een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze cliëntondersteuner kan een beroepskracht zijn vanuit een organisatie waarmee de gemeente afspraken heeft gemaakt (bijvoorbeeld MEE) maar ook een opgeleide vrijwilliger van bijvoorbeeld een seniorenvereniging zoals de KBO of de PVGE. De gemeente dient de aanvrager voorafgaand aan het onderzoek te informeren over het recht op gratis cliëntondersteuning.

Toelichting

Om senioren onafhankelijk te kunnen ondersteunen bij een Wmo- aanvraag heeft KBO- Brabant door heel Brabant een netwerk van goed opgeleide cliëntondersteuners WMO gerealiseerd. Ook de PVGE heeft in Best een opgeleide cliëntondersteuner WMO.

De beide cliëntondersteuners WMO verlenen hun service vanuit hun respectievelijke organisaties (KBO en PVGE) niet alleen aan de leden van hun seniorenvereniging maar aan alle senioren in Best.

Wat houdt het werk in?

De wettelijke taak van een cliëntondersteuner WMO is om náást de hulpvrager te staan in het proces van de aanvraag en de hulpvrager te voorzien van informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. De cliëntondersteuner WMO behartigt de belangen van de cliënt in het proces van de zorgaanvraag. De cliëntondersteuner WMO ondersteunt de cliënt voorafgaand, indien gewenst bij en na het onderzoek van de aanvraag in kader van de WMO.

Cliëntondersteuners WMO van KBO- Brabant die leden terzijde staan kunnen indien nodig gebruik maken van juridische ondersteuning.

Wat is de taak van de cliëntondersteuner WMO?

De cliëntondersteuner WMO gaat daadwerkelijk naast de oudere staan en geeft de ondersteuning waar u als oudere om vraagt. De regie blijft bij u als hulpvrager. De cliëntondersteuner biedt u kennis en ondersteuning en is de “vertaler” van uw vraag en wegwijzer.

Meer informatie



Doelgroep

  • vanaf 55 jaar


Gegevens ingevoerd: 9-2-2022 20:00:22

KBO Best

Postadres:
Raadhuisplein 54
5683 EC Best

Telefoonnummer: 06-28514882

E-mailadres: secretariaat@kbobest.nl


Doelstelling of kernactiviteit:
Ertoe bijdragen dat senioren volwaardig kunnen meedoen en meetellen in onze Bestse samenleving en hun talenten kunnen ontwikkelen en gebruiken voor elkaar en hun omgeving.