Logo digitale-sociale-kaart.nl
Logo Financieel Paspoort
Logo voorzieningen.nl
Homettif & werk › Re-integratie op de arbeidsmarkt
Zoom:

Re-integratie op de arbeidsmarkt

Doel

ttif & werk is actief onder het motto Samen Sterk naar Werk!. Wij bieden cliënten van de gemeente Eindhoven modulaire re-integratietrajecten, zodat zij op een zo kort mogelijke termijn duurzaam re-integreren op de arbeidsmarkt.

Toelichting

Intake

Een goed begin is het halve werk! Daarom worden de cliënten binnen 5 dagen na aanmelding uitgenodigd voor een uitgebreide intake, bestaande uit een intakegesprek en de savvy toets. Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van de cliënt op de arbeidsmarkt maakt de jobcoach in het intakegesprek gebruik van een gestructureerd, competentiegericht interview.

Naast het intakegesprek wordt de savvy toets afgenomen. Dit is een individueel zeer laagdrempelig, eenvoudig en motiverend instrument voor cliënten die zich nog geen beeld kunnen vormen over mogelijke functies. De savvy bestaat uit 9 assessments die verschillende, persoonlijke aspecten meten. De uitkomst van de assessment geeft vanuit nieuwe invalshoeken informatie over geschiktheid voor bepaalde functies en de mate waarin de cliënt hierop kans maakt.

Een traject op maat

Op basis van de savvy toets en het intakegesprek worden de doelstellingen van de cliënt in een Plan van Aanpak geformuleerd. De persoonlijke situatie van de cliënt en zijn competenties zijn de bepalende factoren voor in het Plan van Aanpak, het traject en de trajectduur. Niet de belemmeringen zijn het startpunt van het traject, maar de kansen en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Een goed resultaat vraagt om een kwalitatief goede activering. Hierbij is maatwerk een vereiste. Door de modulaire opzet doorloopt de cliënt alleen de onderdelen die verder aangescherpt dienen te worden. Hiermee wordt tijdwinst geboekt en blijft de cliënt gemotiveerd.

Leerwerkplek

Bij cliënten die daar klaar voor zijn, start direct na afronding van de intake de bemiddeling naar een leerwerkplek. Uit ervaring weten wij dat het aanleren van werknemersvaardigheden en arbeidsritme sneller en beter gerealiseerd worden binnen bestaande werkvormen. Bij de bemiddeling naar een leerwerkplek houden wij altijd rekening met de persoonlijke omstandigheden en voorkeuren van de cliënt en hanteren hierbij het 1e, 2e en 3e voorkeursprincipe.

Persoonlijke introductie

Een sterk element in de methodiek van ttif & werk is de persoonlijke introductie van cliënten bij aanbieders van de leerwerkplekken.

Meelopen op de Leerwerkplek

Op de eerste werkdag van de cliënt haalt de jobcoach van ttif & werk de cliënt thuis op en begeleidt deze naar de leerwerkplek. De eerste dag loopt de jobcoach ook mee op de leerwerkplek. Direct na de tweede dag op de leerwerkplek heeft de jobcoach contact met de aanbieder en de cliënt om te horen of het werk aan de verwachtingen voldoet.

Activering op de leerwerkplek

Tijdens de werkervaring ontvangen de cliënt en de werkgever ondersteuning van onze jobcoach. Het kan zijn dat er aandacht nodig is op het psychosociale vlak, zoals het leren omgaan met collega's en leidinggevenden. Bij het bezoeken van de cliënt op de leerwerkplek wordt door de jobcoach gelet op alle relevante aspecten. Er wordt gekeken op welke wijze de cliënt de vaardigheden die hij opdoet in het traject gebruikt op de leerwerkplek.

Begeleiding

* Individuele begeleiding: Centraal in het traject staan de individuele voortgangsgesprekken die wekelijks vaak meerdere keren met de cliënt worden gevoerd. De individuele coaching is intensief, persoonlijk en motiverend.

* Groepsbegeleiding: ttif & werk zet wekelijks groepscoachingsgesprekken van cliënten met dezelfde achtergrond of problematiek, omdat wij ervaren dat het voor cliënten belangrijk is dat er een moment is waarop ze ervaringen uit kunnen wisselen en met lotgenoten kunnen praten.

Trainingen

ttif & werk biedt cliënten diverse trainingen aan op modulaire basis. De inzet van trainingen is per cliënt op maat gesneden. Onder meer onderstaande trainingen worden ingezet: · Arbeidsmarktoriëntatie; · Assertiviteitstraining; · Bewegen; · Budgetteren; · Dagindeling; · Empowerment; · Gesprektechnieken; · Motivatietraining; · Samenwerken; · Sociale en communicatieve vaardigheden; · Social Media; · Schuldhulpverlening; · Sollicitatievaardigheden; · Toekomsttraining; · Werknemersvaardigheden

Bemiddeling naar regulier werk

Op het moment dat de vaardigheden van de cliënt van voldoende niveau zijn, de doelstellingen uit het Plan van Aanpak zijn behaald en hij klaar is voor het echte werk, start de jobcoach met de bemiddeling naar regulier betaald werk. ttif & werk benadert actief werkgevers middels jobfinding voor het creëren van plaatsingsmogelijkheden.

Nazorg

ttif & werk hanteert actieve nazorg om duurzame uitstroom naar regulier werk te realiseren. Diverse interventies worden op maat ingezet:

· Driegesprekken

· Coaching on the job

· Individuele- en groepscoaching

· Terugkomdagen

· Duurzame plaatsing


Locatie (-s) waar u terecht kunt:

Wijkcentrum Woensel West
Bezoekadres: Wattstraat 70

Route / kaart




Doelgroep

  • van 16 tot en met 65 jaar


Laatste wijziging: 7-10-2014 11:56:39

ttif & werk

Bezoekadres:
Koningin Wilhelminaplein 12 – 14
Amsterdam

Postadres:
Koningin Wilhelminaplein 12 – 14
1061 HK Amsterdam

Telefoonnummer: 020 – 5 62 63 64

E-mailadres: info@ttifcompany.nl

Website: www.ttifcompany.nl


Route / kaart:


Doelstelling of kernactiviteit:
De dienstverlening van ttif & werk bestaat veelal uit re-integratie gecombineerd met taallessen en participatie in de samenleving. Positieve participatie in de samenleving, in welke vorm dan ook, staat steeds bij ons voorop. Daarnaast spelen wij voortdurend in op ontwikkelingen in de markt en volgen wij de relevante wetgeving op de voet.

Belangrijkste doelgroepen:
ttif & werk is gespecialiseerd in het faciliteren van uiteenlopende doelgroepen met zowel een kleine als grote afstand tot de arbeidsmarkt. · Arbeidsgehandicapten · Bijstandsgerechtigden · Laag en hoog opgeleide cliënten · Jongeren · 55+’ers · Alleenstaande ouders · Jonge moeders · Niet uitkeringsgerechtigden · Cliënten met multi-problematiek -Ontslagwerklozen