Bijzondere bijstand kun je aanvragen als je door bijzondere omstandigheden voor extra kosten komt te staan, waarvoor je zelf niet genoeg inkomen of vermogen hebt. En als de kosten niet op een andere manier vergoed kunnen worden, bijvoorbeeld met een zorgverzekering.
Je vraagt bijzondere bijstand meestal aan vóórdat je de kosten maakt. Vraag je achteraf bijzondere bijstand aan, omdat het niet anders kon? Leg dit dan duidelijk uit in je aanvraag. Mogelijk ontvang je dan toch bijzondere bijstand. Het gaat dan om de datum waarop bijvoorbeeld een behandeling is gestart of waarop de kantonrechter een uitspraak heeft gedaan. We vergoeden kosten die korter dan 3 maanden geleden zijn ontstaan. Dit geldt niet voor bijzondere bijstand in verband met sterk gestegen energiekosten. Daarvoor gelden de kosten vanaf 1 januari 2022.
Bezoekadres:
Smalle Haven 109
Eindhoven
Postadres:
Postbus 90.151
5600 RC Eindhoven
Telefoonnummer: 14 040
E-mailadres: gemeente@eindhoven.nl
Website: www.eindhoven.nl/inkomen-zorg-en-onderwijs
Doelstelling of kernactiviteit:
Het doel van een gemeente is orde handhaven, infrastructuur inrichten en onderhouden en zorg verlenen aan de burgers.
Belangrijkste doelgroepen:
Inwoners van de gemeente